Nieske Neimeijer (Biologisch varkensbedrijf)
Mijn ervaring met De Oosthof Dierenartsen: persoonlijke benadering, waarbij de dierenarts vanuit de vakkundige kennis een heldere visie uitdraagt om mij als varkenshouder te ondersteunen en adviseren in de bedrijfsvoering. De emotionele en sociale situatie is daarbij niet ondergeschikt.
Het bedrijf
Wij, Jeroen en Nieske Neimeijer, hebben een gesloten biologisch varkensbedrijf in Heino. Het dagelijks werk met de varkens wordt verzorgd door Nieske, samen met onze medewerkster Danielle. Ook hebben we dagelijks een beetje hulp en gezelligheid van ons zoontje Jasper (bijna 4 jaar).
In 2012 hebben we gekozen voor een biologische bedrijfsvoering vanwege enerzijds toekomstperspectief om het bedrijf rendabel voort te kunnen zetten en anderzijds om de dieren op een naar ons idee diervriendelijker wijze te huisvesten en houden. Het was destijds niet een ideologische overstap, maar we merken dat we door de jaren heen meer en meer bewust zijn van wat er om ons heen gebeurd, welke mogelijkheden er zijn en we steeds bewustere keuzes maken. Dit ook op het gebied van dierwelzijn en diergezondheid.
Ons doel is om vlees te produceren op een zo natuurlijk mogelijke manier, waarbij de dieren natuurlijk gezond gehouden kunnen worden. Hiervoor moet je bepaalde dingen anders benaderen, anders durven kijken, ervaringen op doen en ervaringen delen. Ik kijk heel erg naar 'hoe het ook anders kan'. De basis ligt dan ook in het nagaan, waarom doen we dingen zoals we ze doen? Wat zijn de oorzaken van de eventuele problemen die er zijn? Twee vragen waar ik goed met Rita Schuttert over kan sparren en wat haar voor mij een 'goede' dierenarts maakt.
"Recht door zee en goed bereikbaar"
Ik denk ik dat ik niet specifiek gekozen heb voor De Oosthof, alswel voor Rita Schuttert. Daar komt bij dat Rita recht door zee is en helder kan maken waarom iets wel of niet vanuit haar eigen visie. Bovendien heeft zij vlot contact met mijn andere erfbetreders waardoor korte een daadkrachtige slagen gemaakt kunnen worden. En op de laatste plaats, maar misschien wel het belangrijkste, zij is voor mijn gevoel altijd bereikbaar. Het is prettig om een dierenarts te hebben die een persoonlijke benadering heeft op momenten dat dat nodig is. Het bedrijf is mijn leven en er wordt gewerkt met leven. Waardoor sommige situaties ook emotioneel binnen komen en aandacht vragen. In geval van een dierziekte bijvoorbeeld, dan heeft Rita echt oog voor de hele situatie en de gevoelens die daarbij spelen. Ze is er ook op die momenten, al dan niet via de app of telefoon.
"Vlot medicijnen bestellen en afhalen"
De fysieke afstand met vlot medicijnen kunnen bestellen en afhalen heeft voor mij een groot voordeel ten opzichte van de vorige praktijk waar ik bij zat. Vandaag bellen is ook vandaag af kunnen halen. Heel prettig!